Deze website gebruikt cookies.

Hanzefietsroute - deel 3

Brandenburg naar Zaltbommel -1100 km

  • leden: 18,45
  • niet-leden: 20,50
Op voorraad

Levertermijn: 21 dagen

  • Taal Nederlands
  • Aantal pagina's 146
  • Datum uitgifte 2017
  • Uitgever Recreatief Fietsen
  • ISBN 978-90-77056-25-7

Meer info

Met een aanrijroute vanuit Berlijn en een Inkorting Magdeburg.

De Hanze
 De Hanze was een middeleeuws verbond van handelssteden dat ontstond nadat een groot aantal kooplieden in Noord-Duitsland waren gaan samenwerken. In verschillende organisatievormen heeft de Hanze zo'n 500 jaar bestaan en wel van het midden van de 12e tot het midden van de 17e eeuw. Het begin van de Hanzegeschiedenis wordt gemarkeerd door de stichting van Lübeck in 1159. Deze havenstad had vanaf de aanvang van het verbond een zeer belangrijke leidende rol. Zie voor meer info het hoofdstuk Geschiedenis van de Hanze.

Baksteengotiek
In de 13e eeuw ontstond, vooral in de noordelijke Hanzesteden, een gotische bouwstijl die 'baksteengotiek' wordt genoemd. In plaats van met natuursteen werden de belangrijkste gebouwen, zoals raadhuizen, kerken, gildehuizen en stadspoorten, gebouwd van baksteen. Veel van deze middeleeuwse architectuur is ook nu nog in de voormalige Hanzesteden te bewonderen.

Een groot aantal Hanzesteden zijn in deze drie fietsgidsen aan elkaar gekoppeld. Het is echter onmogelijk om alle steden aan te doen, vandaar dat in de routebeschrijving naar een enkele wordt verwezen. De route gaat in een aantal Hanzesteden dwars door het centrum, in sommige steden wordt een klein rondje langs de belangrijkste bezienswaardigheden gemaakt en bij de overige wordt naar het centrum verwezen. Wie dat wil kan dus alle tijd nemen om deze steden rustig te bekijken en wie dat niet wil kan gewoon doorfietsen.

Een landschapsroute
Ondanks dat de Hanzesteden de leidraad vormen in deze fietsroute is het toch vooral op de eerste plaats een landschapsroute geworden, die door een groot en zeer gevarieerd aantal rustige landschappen en natuurgebieden voert.

Inkortingsmogelijkheden
Wie de gehele route te lang vindt om in één keer te fietsen kan hem op eenvoudige wijze inkorten. Bijvoorbeeld via de Ems-Radweg langs de Ems, de Weser Radweg langs de Weser of de Elbe Radweg langs de Elbe. Op deze manier is het mogelijk om een klein, middel of groot rondje te fietsen en zonder hulp van trein of bus weer terug in Nederland te komen (zie de blauwe rivierlijntjes op het overzichtkaartje hierboven). Daarnaast zijn er een groot aantal aanvullende mogelijkheden, zoals de inkorting door Drenthe en een Oder-alternatief.

Overnachten
De route is primair ontwikkeld voor fietskampeerders maar is ook zeer geschikt voor wie in hotels of pensions wil overnachten. In de routebeschrijving wordt vermeld waar de afstand tussen de campings meer dan 70 km is. Langs de route zijn meer dan genoeg B&B's, hotels en pensions aanwezig. Op deze website is ook een Hotellijst te downloaden met een groot aantal overnachtingsmogelijkheden.

Keuzes
De Hanzefietsroute gaat voornamelijk over rustige secundaire wegen, fietspaden, verharde, halfverharde en onverharde land- en boswegen. Zeer slechte zandwegen en paden worden (op een enkele stukje na) vermeden of er wordt een alternatief voor geboden. De gehanteerde norm bij het uitzetten van de route is geweest dat men altijd, misschien wat langzamer, door moet kunnen blijven fietsen. Afhankelijk van het weer varieert de kwaliteit van sommige bos- of landwegen sterk. Na lange droogte worden deze wegen erg rul en zal men misschien even een paar honderd meter moeten lopen. Na een stevige regenbui zullen sommige kuilen met water zijn gevuld en moet men daar omheen fietsen. Desondanks is voor dit soort wegen gekozen omdat het alternatief meestal fietsen op of langs een drukke verkeersweg is. Onvermijdelijk was het gegeven dat de niet-geasfalteerde wegen in oostelijk Duitsland slechter zijn (waren), maar die worden wel in een zeer hoog tempo verbeterd. Voor wie de wat slechtere halfverharde wegen wil vermijden, zijn een groot aantal asfalt-alternatieven opgenomen. De auteur heeft de route zelf zo'n 4x gefietst op relatief dunne banden (28 voor 32 achter) en altijd met volledige kampeerbepakking (voor- en achtertassen). Ook het nafietsen voor deze herziene uitgaven is gedaan met volledig bepakte fietsen.

Ook voor de auteur was het soms moeilijk om te kiezen tussen al de verschillende routemogelijkheden. De moeilijkheid, maar ook de uitdaging, lag vooral in het gegeven dat deze route van Hanze- naar Hanzestad diende te gaan en dat er voldoende campings aan de route kwamen te liggen. Een ander uitgangspunt bij het maken was dat de route vooral zeer verkeersschuw en gevarieerd diende te blijven.